Æv-bæv, nu er Vi størst

Easyjet fejrer i dag selskabets fly nr. 100 med en fest i Berlin Schönefeld lufthavnen, selskabets hurtigst voksende base.



Flyselskabets flåde af 100 Boeing 737 og Airbus A319-fly er større end noget andet lavprisselskabs. I sidste måned havde Easyjet 2,6 millioner passagerer mellem sine europæiske lufthavne, kun overgået af Lufthansa.

Easyjet var dermed i sidste måned større end f.eks. British Airways, Alitalia, Air France og KLM, oplyser Easyjet.



For ti år siden havde Easyjet to leasede maskiner, som fløj mellem Luton udenfor London til hhv. Edinburgh og Glasgow. I dag har Easyjet 650 daglige flyvninger på 203 ruter til 61 lufthavne i Europa – og har de sidste 12 måneder transporteret 27 millioner passager. Easyjet planlægger en ekspansion passagertallet på op til 20 % i dette regnskabsår.



EASYJET ØNSKER LAVERE AFGIFTER I KØBENHAVNS LUFTHAVN

Afgiften i Københavns Lufthavn skal ned, og passagerskatten afskaffes. Uden en markant kursændring sættes lufthavnen uden for den europæiske konkurrence om nye ruter, siger Easyjet.



Københavns Lufthavn arbejder med en ny prisstruktur. Hos Easyjet er der ingen tvivl om den rigtige beslutning:



“Lavprispassagerer skal ikke betale en reel subsidiering af selskaber som SAS og British Airways. Den pris, vi betaler, afspejler på ingen måde den omkostning, lufthavnen har ved at håndtere vores ‘punkt til punkt’-passagerer,” siger talsperson for Easyjet i Danmark, Christina Schärfe.



“Det er skønt, at CPH ser realiteterne i øjnene og forsøger at koble sig på det vækst-tog, lavprissektoren er. Men det er sørgeligt, at klynker SAS, så ryster lufthavnen på hånden. Og det er sørgeligt at se transportministeren gå i brechen for et umoderne selskab, der først i 2005 for alvor er begyndt at se de åbenlyse fordele ved billetløse rejser, online booking, enkeltrejser osv. Den slags indførte vi for år tilbage,” siger Christina Schärfe.



Easyjet har fremlagt beregninger, der ifølge selskabet viser, hvor meget omsætning regionen mister blot ved at en enkelt rute indstilles.

Fra december 2003 til september 2004 fløj 42.000 passagerer fra Newcastle til København på Easyjets rute. 29.000 af disse var netto-tilførte passagerer, altså passagerer, der kommer som følge af en direkte rute. Officielle data viser, oplyser Easyjet, at rejsende fra England typisk overnatter 3,9 nætter og bruger i snit 1.131 kr. pr. dag. Samlet bliver det til ca. 130 mio. kr. Penge, der ikke længere bruges i Danmark, hedder det.



“Kig på Berlin. Her har Easyjet åbnet 27 ruter på 1½ år – fordi lufthavnen har en realistisk prissætning og Tyskland en fremsynet skatte- og afgiftspolitik. Easyjet placerer ikke flere ruter i København før end det samlede prisniveau er faldet,” siger Christina Schärfe.

Skrevet af